Café Coffee Day is marktleider in India en laat Starbucks qua aantal filialen ver achter zich. De keten zint op een beursgang, die het bedrijf 1 miljard dollar waard zou maken.

Café Coffee Day heeft naar eigen zeggen India rijp gemaakt voor het exclusievere bakje troost. De keten heeft meer dan 1500 filialen in 200 steden in India. Starbucks blijft steken op 71 zaken. En nu zou het bedrijf 20 procent van de aandelen naar de beurs willen brengen, wat 200 miljoen dollar moet opleveren, schrijft Forbes.

Café Coffee Day werd opgericht door V.G. Siddharta (55), die een belangrijke rol speelde in de liberalisering van de koffiemarkt in 1995 – daarvoor werd de handel in koffie gecontroleerd door de staat. Hij komt uit een familie van koffieplanters.

De eerste zaak van Café Coffee Day ging in 1996 open. Al vanaf het begin speelde internet een belangrijke rol in de bedrijfsstrategie. Het eerste filiaal was tevens het eerste openbare internetcafé in het centrum van Siddharta’s thuisstad Bangalore. Vandaag de dag verkoopt Café Coffee Day van alles online, van gemalen koffie tot espressomachines tot kookboeken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl